8 دسامبر 2023- دانشمندان UCLA با استفاده از تکنیک نوآورانه ای برای ردیابی کربن 13 درون رحمی در بافت های جنینی، تاثیر سطوح بالاتر گلوکز مادر را بر متابولیسم بافت جنین ارزیابی کردند. مقاله ی آنها با عنوان "اطلس متابولیسم جنین در اواسط تا اواخر حاملگی و بارداری دیابتی" که در Cell منتشر شده است، تأثیر هایپرگلیسمی مادر را بر بافت های جنین نشان داد.

اگر قند خون زنان باردار مبتلا به دیابت کنترل نشود، آنها بیشتر با زایمان زودرس و مرده‌زایی روبرو می‌شوند و همچنین احتمال بیشتری دارد که نوزادانی با نقص‌های مادرزادی مغز و قلب به دنیا بیاورند. به عنوان مثال، مادران دیابتی پنج برابر بیشتر احتمال دارد نوزادی با نقص های قلبی عروقی به دنیا بیاورند. تا به امروز، دانشمندان دقیقا نمی دانند که چرا این اتفاق می افتد.

امروز، دانشمندان UCLA یک مطالعه ی بنیادی را منتشر کردند که دری را برای درک اینکه چگونه سطوح بالای قند خون مادر، متابولیسم جنین را هنگام رشد در رحم تغییر می دهد، باز می کند.

با استفاده از یک مدل تحقیقاتی موش که حاملگی های دیابتی را تقلید می کند، تیمUCLA ، تاثیر قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر گلوکز را بر متابولیسم بافت جنین ارزیابی کردند. برای این مطالعه، محققان برای اولین بار از تکنیک ردیابی کربن 13 درون رحمی در بافت های جنینی استفاده کردند.

از اواسط تا اواخر بارداری، آنها متابولیت ها و فعالیت های متابولیک را در جفت و همچنین در مغز، قلب و کبد جنین اندازه گیری کردند. محققان رایج ترین متابولیت ها را برای تجزیه و تحلیل هدف قرار دادند و همچنین تجزیه و تحلیل متابولومیک گسترده تر و غیرهدفمندی را بر روی متابولیت هایی انجام دادند که بیشترین تغییر را در روند توسعه و رشد جنین دارند.

این تحقیق، پایه ای را برای مطالعه بارداری دیابتی و سلامت جنین در رحم، از اواسط تا اواخر بارداری، زمانی که اندام های حیاتی در حال شکل گیری هستند، ایجاد می کند. محققان نشان دادند که چگونه پروفایل های متابولیک در هنگام رشد اندام های جنین در رحم تغییر می کنند و چگونه فعالیت متابولیک در جنین های مادران دیابتی تغییر می کند.

مطالعه آنها به انبوهی از داده‌های در دسترس برای سایر محققان منجر شده است که منبع مفیدی برای مطالعات آینده در زمینه ی متابولیسم جنین، به ویژه دیابت است. این یافته ها امکان تحقیقات را برای شناسایی درمان های خاص فراهم می کند تا مادران دیابتی شانس بیشتری برای به دنیا آوردن نوزادان سالم داشته باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-lay-groundwork-effects-maternal-diabetes.html